19.2.23

8/2/23 : «1η Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Π.ΕΠΑΛ/4ο ΕΠΑΛ/1οΕΚ Αλεξ/πολης : D-Space & σενάρια αστρονομίας», Πρασόπουλος Δημήτριος

 


«1η Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Π.ΕΠΑΛ/4ο ΕΠΑΛ/1οΕΚ Αλεξ/πολης :
D-Space & σενάρια αστρονομίας»

https://d-space.gr/

Την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023 πραγματοποιήθηκε  3ωρη επιμόρφωση περίπου 30 εκπαιδευτικών που δραστηριοποιούνται στο  Π.ΕΠΑΛ/4ου ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης στο πλαίσιο του προγράμματος D-SPACE (Discovery Space), το οποίο διοργανώθηκε από το σχολείο - κόμβο «Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών» (συνεργαζόμενος εκπαιδευτικός : Πρασόπουλος Δημήτριος ΠΕ04.01) σε χώρο του Π.ΕΠΑΛ/4ο ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Αστροφυσικής (ΙΑ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ)

Η εκδήλωση διάχυσης της αστρονομίας  στο Ε.ΕΠΑΛ./4ο ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης, στα πλαίσια της συμμετοχής της σχολικής μονάδας στο πρόγραμμα «Discovery Space : Ανάπτυξη ενός Δικτύου Κόμβων Καινοτομίας και Διάχυσης της Αστρονομίας σε Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσω της διαδικτυακής χρήσης των τηλεσκοπίων του Αστεροσκοπείου του Σκίνακα.»

Το Π.ΕΠΑΛ/4ο ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης συνεργάζεται με το πρόγραμμα D-space και ειδικότερα τον σχολικό κόμβο του Γυμνασίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών που ανήκει στην ομάδα των 6 σχολικών κόμβων του προγράμματος. Οι 6 σχολικοί κόμβοι σε συνεργασία με το αστεροσκοπείο του Σκίνακα (Ηράκλειο – Κρήτη) σχεδιάζουν και υλοποιούν το πρόγραμμα Discovery space (D-space) με σκοπό τoν τρόπο να ενταχθεί η ανοικτή επιστήμη, η επιστημονική μεθοδολογία η ρεαλιστική επίδειξη των εννοιών και αρχών των επιστημών αλλά και να προκληθεί  γόνιμος ενθουσιασμός για τη μελέτη των φυσικών επιστημών. Το πρόγραμμα συνίσταται σε επανακαθορισμό των στόχων της σχολικής διδασκαλίας της αστρονομίας σε συνδυασμό με τη συναρπαστική εργαστηριακή εμπειρία της λήψης εικόνων του Σύμπαντος από τους ίδιους τους μαθητές              και τους διδάσκοντες.

Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου είναι ο καθηγητής κ. Βασίλειος Χαρμανδάρης, Διευθυντής του ΙΑ‐ΙΤΕ ο οποίος διαθέτει σημαντική εμπειρία στην υλοποίηση ερευνητικών έργων χρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος και τη ΓΓΕΤ. Όραμα του μέσα από το προτεινόμενο έργο – είναι να δημιουργήσει στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα ένα Τμήμα Εκπαίδευσης και Επικοινωνίας της Αστρονομίας και της Αστροφυσικής, στόχος του οποίου είναι η προβολή και η διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων στους ωφελούμενους πληθυσμούς και φορείς. Επιστημονικός συνεργάτης του έργου είναι ο κ. Παναγιώτης Ευαγγελόπουλος (ΙΑ-ΙΤΕ) με ειδίκευση στην εκπαίδευση και την επικοινωνία της αστροφυσικής και της αστρονομίας για να υποστηρίξει τις δράσεις του έργου στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα.

Η 3ωρη επιμόρφωση περιελάμβανε :

Ø  Παρουσίαση προγράμματος  : Discovery Space

Ø  Παρουσίαση ιστοσελίδας  https://d-space.gr/

Ø  Παρουσίαση 3 σεναρίων ιστοσελίδας d-space.gr

 Τα σενάρια μπορούν να χρησιμοποιηθούν α) διαθεματικά στη διδασκαλία των μαθημάτων β) Εργαστήρια Δεξιοτήτων γ) προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων δ) ομίλους.

 Κύριος στόχος του έργου είναι να χρησιμοποιήσει το πλεονέκτημα που δίνει η έμφυτη συμπάθεια που τρέφει ο κάθε άνθρωπος μας για το αντικείμενο της Αστρονομίας και από τη γοητεία της απευθείας χρήσης ενός επιστημονικού οργάνου, ειδικότερα ενός υψηλής ποιότητας τηλεσκοπίου, για να διδαχθούν οι μαθητές επιστημονικές έννοιες και ιδέες με τη βοήθεια μιας διαθεματικής προσέγγισης μέσα από τα πεδία των μαθηματικών, της στατιστικής, της χημείας, της φυσικής, της αστρονομίας, της αστροφυσικής, της κοσμολογίας και άλλων επιστημών

 

Οργανωτής της επιμόρφωσης : Πρασόπουλος Δημήτριος, φυσικός ΔΔΕ, ερασιτέχνης αστρονόμος και μέλος του Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης με πολυετή εμπειρία σε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων με θέμα την αστρονομία και παρατηρήσεις με τηλεσκοπικό εξοπλισμό.

Τονίσθηκε ιδιαίτερα στους εκπαιδευτικούς ότι η αστρονομία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν έναυσμα για έρευνα και ότι οι μαθητές μπορούν να εκπαιδευτούν στα σενάρια που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του προγράμματος

 

Αποτίμηση : σύμφωνα με τα φύλλα ανατροφοδότησης, που συμπληρώθηκαν από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς (10 ερωτήσεις με απαντήσεις από 0: καθόλου, 1: λίγο, 2: μέτρια, 3: αρκετά, 4: πολύ, 5: πάρα πολύ) , εξάγονται τα εξής συμπεράσματα  :

α) το 71% των συμμετεχόντων είχαν μέτρια ή λίγη γνώση/επαφή/εμπειρίες με την αστρονομία πριν την επιμόρφωση (επιθυμητό μεν αλλά όχι απαραίτητο να έχουν προηγούμενη επαφή με την αστρονομία)

β) το 78% θεώρησαν (πολύ ως πάρα πολύ) ενδιαφέρον, το θέμα της επιμόρφωσης

γ) το 79% επιθυμούν (πολύ ως πάρα πολύ) να μετέχουν σε επόμενη επιμόρφωση με το ίδιο θέμα

δ) το 96% επιθυμεί (αρκετά/ πολύ / πάρα πολύ) να μετέχει σε στοχευμένη επιμόρφωση σε σενάρια αστρονομίας

ε) το 56% των συμμετεχόντων πιστεύει (αρκετά/πολύ/ πάρα πολύ) ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει τα σενάρια που αναφέρθηκαν στην τάξη του, με τους μαθητές του

στ) το 87% των συμμετεχόντων επιθυμεί μια πιο βιωματική προσέγγιση στην κατασκευή ενός αρχικού σεναρίου (αρκετά / πολύ / πάρα πολύ)

ζ) πάνω από το 80% έμειναν ευχαριστημένοι από τις γνώσεις/μεταδοτικότητα του επιμορφωτή.

η) το 91% των εκπαιδευτικών θέλει να ενημερώσει τους μαθητές του για το πρόγραμμα D-space (αρκετά/ πολύ/ πάρα πολύ)

θ) η αστρονομία  είναι μια επιστήμη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλες τις ειδικότητες και θα μπορούσε να οδηγήσει την εκπαίδευση σε νέα βήματα με διαθεματική προσέγγιση (σε αυτή την ερώτηση υπάρχει αρκετή διάχυση στις απαντήσεις)



 Σε ένα όμορφο περιβάλλον στο Π.ΕΠΑΛ/4ο ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης οι συμμετέχοντες ανήσυχοι εκπαιδευτικοί πραγματοποίησαν μια 1η συνάντηση με σκοπό να συμμετέχουν περισσότερο στο πρόγραμμα D-space και να το χρησιμοποιήσουν στις τάξεις τους με τους μαθητές τους για την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

 Καλή επιτυχία !!! Καλή αντάμωση στην επόμενη επιμόρφωση !!!!

Τα χρήσιμα αρχεία μπορείτε να τα δείτε και εδώ : 

https://drive.google.com/drive/folders/1xECVSVeLm26qT3I1RLTHxmX_3OFpaJMo?usp=share_link