12.5.24

23/2/24 : Ημερίδα : “Δράσεις και προτάσεις για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων , 6ο Γυμνάσιο Αλεξ/πολης (Πειραματικό)

 


Ημερίδα : “Δράσεις και προτάσεις για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων 

1. Επιστημονικές ανακαλύψεις και Επιστημονικές Επαναστάσεις- Αστρονομία, Διάστημα και Αποστολές, Μικρόκοσμος,

2. Σχολικοί Σεισμογράφοι και Εφαρμογές !”

 Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024, 6ο Γυμνάσιο Αλεξ/πολης (Πειραματικό)

Διοργάνωση  : Τμήμα Εκπαιδευτικών Θεμάτων της ΔΔΕ  Έβρου

Συνδιοργάνωση : 6ο Γυμνάσιο Αλεξ/πολης, 9ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης, Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών, Σύλλογος Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης

 

Δημήτριος Πρασόπουλος, Φυσικός,

για λογαριασμό του

 Τμήματος Εκπαιδευτικών Θεμάτων

της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας

Εκπαίδευσης Έβρου

Την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024 πραγματοποιήθηκε στο 6ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης επιμορφωτικές δραστηριότητες για εκπαιδευτικούς και μαθητές από τις 17.30 – 22.00. Παραβρέθηκαν περίπου 35 εκπαιδευτικοί, 15 μαθητές και 5 γονείς.

   Οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα :

  • 17.30–17.45 : Ώρα προσέλευσης - εγγραφές 
  • 17.45 - 18.00 :  Έναρξη – χαιρετισμοί
  • 18.00 - 19.00 : "Αυτός ο Κόσμος ο μικρός ο ΜΕΓΑΣ ! "  Σοφοκλής Σωτηρίου, Υπεύθυνος Έρευνας και Ανάπτυξης,Ελληνογερμανική Αγωγή 
  • 19.00 - 19.30 : "Στα βήματα του Γαλιλαίου ", Σοφοκλής Σωτηρίου,Yπεύθυνος Έρευνας και Ανάπτυξης,Ελληνογερμανική Αγωγή
  • 19.30 - 20.00 :  "Το Δίκτυο Σχολικών Σεισμογράφων", Σοφοκλής Σωτηρίου, Δημήτριος Πρασόπουλος, ΠΕ04.01, Δ.Δ.Ε.  Έβρου),
  • 20.00 - 20.15   Ερωτήσεις
  • 20.15 - 20.30 : "Το 9ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξ/πολης πετάει στο διάστημα", Σοφία Τουτκούκα ΠΕ 70, Δαστερίδης Κωνσταντίνος ΠΕ11
  • 20.30  - 20.45 : "Ουράνιος θόλος σήμερα - τι θα δούμε με τα τηλεσκόπια", Ανδρέας Αμανατίδης, πρόεδρος Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης
  • 21.00 - 22.00 : Παρατήρηση με τηλεσκόπια του Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης 

Κύριος ομιλητής ο κ. Σοφοκλής Σωτηρίου, Υπεύθυνος έρευνας και  Ανάπτυξης του Εκπαιδευτηρίου της Ελληνογερμανικής Αγωγής, Παλλήνη, Αττική.

Μικρή συνεργασία με τον εκπαιδευτικό Δημήτριο Πρασόπουλο κατά την διάρκεια μέρους της παρουσίασης για το πρόγραμμα Seismolab – Δίκτυο Σχολικών Σεισμογράφων για την γρήγορη επίλυση επικέντρου σεισμού στην περιοχή της Θράκης.

Αναπτύχθηκαν οι παραπάνω παρουσιάσεις που αφορούσαν :

Α) το πρόγραμμα Seismolab, (σεισμολογία)” που διοργανώνεται μέσω του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου – Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών το οποίο χρησιμοποιεί σχολικούς σεισμογράφους τύπου Raspberry Shake και ανοικτά λογισμικά και δεδομένα/σεισμογράμματα, για την ενημέρωση/εκπαίδευση μαθητών και εκπαιδευτικών σε θέματα σεισμολογίας. Η ομιλία περιείχε εκπαιδευτικά σενάρια και εφαρμογές τους, γρήγορο τρόπο υπολογισμού απόστασης/θέσης επικέντρου σεισμού από σχολικούς σεισμογράφους, προστασία από σεισμούς, τσουνάμι στο Αιγαίο κ.α.

Β) το πρόγραμμα D-space, αστρονομία” που υλοποιείται από το  Ινστιτούτο Αστροφυσικής,  Ίδρυμα Τεχνολογίας & Έρευνας, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ηράκλειο με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Βασίλειο Χαρμανδάρη,  Διευθυντή Αστεροσκοπείου Σκίνακα (Ηράκλειο)  και Διευθυντή του Ινστιτούτου Αστροφυσικής στο Ίδρυμα Τεχνολογίας & Έρευνα σε συνεργασία με 6 σχολικές μονάδες (σχολικοί κόμβοι). Ιδιαίτερες αναφορές έγιναν για την ιστοσελίδα προγράμματος, εκπαιδευτικά σενάρια, δυνατότητες λήψης φωτογραφιών από αστεροσκοπεία σε όλο τον κόσμο.

Αρκετές οι ερωτήσεις και απορίες των μαθητών και εκπαιδευτικών για τα αναφερόμενα θέματα. Εντυπωσιακό ότι παραβρέθηκαν και αρκετοί μαθητές από το 5ο Πειραματικό Γυμνάσιο Κομοτηνής με συνοδεία εκπαιδευτικών και γονέων τους.

 Στην συνέχεια μαθητές του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης παρουσίασαν τις δραστηριότητες που πραγματοποίησαν την φετινή σχολική χρονιά με την βοήθεια των εκπαιδευτικών τους. Εντυπωσιακές οι κατασκευές του Ήλιου και πλανητών του Ηλιακού Συστήματος σε τρισδιάσταση απεικόνηση καθώς και του «Σεληνιακού περιβάλλοντος με μια Σελληνάκατο» όπως φαίνονται και στις παρακάτω φωτογραφίες.

 Μετά το πέρας των αναφερομένων χρησιμοποιήθηκε ένα τηλεσκόπιο εστιακής απόστασης 1200mm για την παρατήρηση της Σελήνης και του Δία για περίπου 1ώρα και έγινε κατάδειξη μερικών αστερισμών του ουράνιου θόλου με ειδικό laser pointer.

Ορισμένοι συμμετέχοντες κατάφεραν να φωτογραφήσουν την Σελήνη μέσω κινητού και τηλεσκοπίου και οφείλω να ομολογήσω ότι τους άρεσε η διαδικασία, αν και είχαν κάποιες δυσκολίες στην εστίαση. Για τους περισσότερους από αυτούς ήταν μια 1η εμπειρία και ιδιαίτερα απολαυστική.

 Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το Τμήμα Εκπαιδευτικών Θεμάτων της ΔΔΕ Έβρου

σε συνεργασία με το πρόγραμμα Seismo-Lab που διοργανώνεται από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών με επιστημονικό υπεύθυνο του κ. Γεράσιμο Χουλιάρα, Γεωφυσικό – Σεισμολόγο και Διευθυντή Ερευνών του Γ.Ι.-Ε.Α.Α. και  σε συνεργασία με το πρόγραμμα D - space υλοποιείται από το  Ινστιτούτο Αστροφυσικής,  Ίδρυμα Τεχνολογίας & Έρευνας, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ηράκλειο με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Βασίλειο Χαρμανδάρη,  Διευθυντή Αστεροσκοπείου Σκίνακα (Ηράκλειο)  και Διευθυντή του Ινστιτούτου Αστροφυσικής στο Ίδρυμα Τεχνολογίας & Έρευνα σε συνεργασία με 6 σχολικές μονάδες (σχολικοί κόμβοι) και ειδικά τον Κόμβο του Γυμνασίου Διαπολιτισμικής  Εκπαίδευσης Σαπών

 Τελική αποτίμηση της εκδήλωσης

Πολύ μεγάλο το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων και η δύναμη να αντέξουν τόσες πολλές ώρες επιμόρφωσης και δραστηριοτήτων. Απολαυστικότερη φάνηκε να είναι η βασίλισσα της νύχτας η Σελήνη ειδικά στις μεγαλύτερες μεγεθύνσεις.

Ευελπιστούμε να σπείραμε τον σπόρο της «εργαστηριακής και ερευνητικής ανησυχίας» σχετικά με την σεισμολογία και την αστρονομία (και όχι μόνο διότι οι παρουσιάσεις ήταν διαθεματικές) και οι εκπαιδευτικοί να αποτελέσουν οδηγοί για την τοπική μαθητική κοινότητα και το ευρύ κοινό της περιοχής.

Ζητήθηκε από αρκετούς εκπαιδευτικούς να πραγματοποιήσουμε μερικές ακόμα ενημερωτικές ημερίδες με εκπαίδευση σε συγκεκριμένα σενάρια και ευελπιστούμε να βρεθούν διαθέσιμες ώρες για να πραγματοποιηθούν και αυτές οι δραστηριότητες.

Επίσης ζητήθηκε να πραγματοποιηθούν οι αντίστοιχες δραστηριότητες και σε άλλες σχολικές μονάδες, κάτι που χρειάζεται περισσότερο προγραμματισμό.

 Ευχαριστίες

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την υποδιευθύντρια του 6ου Γυμνασίου Αλεξ/πολης κ. Γλυκερία Σκεύα ΠΕ04.01, για την οργάνωση του χώρου και την φιλοξενία καθώς και τους μαθητές και εκπαιδευτικούς κ. Σοφία Τουτκούκα ΠΕ 70, Δαστερίδης Κωνσταντίνος ΠΕ11 του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης που μας παρουσίασαν τις δραστηριότητές τους καθώς και στο Σύλλογο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης που συμπληρώνει το 2024 20 χρόνια δραστηριότητας στην περιοχή της Θράκης (2004-2024)

 Ειδική αναφορά και τις θερμότερες ευχαριστίες στον κ. Σοφοκλή Σωτηρίου, ΠΕ04.01 Φυσικό, που υποστηρίζει με κάθε ευκαιρία αντίστοιχες δράσεις που πραγματοποιούνται στην περιοχή της Θράκης, εδώ και πολλά πολλά χρόνια, εμπλουτίζοντας τις προσπάθειές μας και δίνοντας δύναμη για την πραγματοποίηση μετέπειτα δραστηριοτήτων !

 Οι παρουσιάσεις του κ. Σοφοκλή Σωτηρίου βρίσκονται στον ιστοχώρο : https://sbs.ea.gr/


 «Discovery Space (D-space) : Ανάπτυξη ενός Δικτύου Κόμβων Καινοτομίας και Διάχυσης της Αστρονομίας σε Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσω της διαδικτυακής χρήσης των τηλεσκοπίων του Αστεροσκοπείου του Σκίνακα.»  : 

https://d-space.gr/

Seismolab : Creating School Seismology Labs For the Development of Students’ Competences : Τα σχολεία μελετούν τους σεισμούς - Δημιουργώντας σεισμολογικά εργαστήρια για την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών :

https://seismolab.gein.noa.gr/