Δελτίο τύπου
9ο Δημοτικό
Σχολείο Αλεξανδρούπολης
Αλεξανδρούπολη 8/12/22
Πρασόπουλος
Δημήτριος,ΠΕ04.01
Τίτλος εκδήλωσης
: «Πρόγραμμα D-space & Σχεδιασμός μελλοντικών δράσεων»
Το πρωί της Πέμπτης 8 Δεκεμβρίου 2022 από τις 10.00 – 11.30 πραγματοποιήθηκε εκδήλωση διάχυσης της αστρονομίας στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης, στα πλαίσια της συμμετοχής της σχολικής μονάδος στο πρόγραμμα «Discovery Space : Ανάπτυξη ενός Δικτύου Κόμβων Καινοτομίας και Διάχυσης της Αστρονομίας σε Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσω της διαδικτυακής χρήσης των τηλεσκοπίων του Αστεροσκοπείου του Σκίνακα» και την έναρξη συνεργασίας με το Σύλλογο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης για το επόμενο χρονικό διάστημα.
Το 9ο Δημοτικό Σχολείο της Αλεξανδρούπολης συμμετέχει στο πρόγραμμα D-space συνεργαζόμενο με το 9ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής και το Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών (που ανήκουν στην ομάδα των 6 σχολικών κόμβων του προγράμματος) τα οποία σε συνεργασία με το αστεροσκοπείο του Σκίνακα (Ηράκλειο – Κρήτη) σχεδιάζει και υλοποιεί το πρόγραμμα discovery space με σκοπό την τρόπο να ενταχθεί η ανοικτή επιστήμη, η επιστημονική μεθοδολογία η ρεαλιστική επίδειξη των εννοιών και αρχών των επιστημών αλλά και να προκληθεί γόνιμος ενθουσιασμός για τη μελέτη των φυσικών επιστημών. Το πρόγραμμα συνίσταται σε επανακαθορισμό των στόχων της σχολικής διδασκαλίας της αστρονομίας σε συνδυασμό με την συναρπαστική εργαστηριακή εμπειρία της λήψης εικόνων του Σύμπαντος από τους ίδιους τους μαθητές και τους διδάσκοντες.
Λίγα λόγια για το D-space
Για το σκοπό αυτό στο πλαίσιο του έργου αναπτύσσεται ένα δίκτυο Κόμβων Έρευνας, Καινοτομίας, Επιμόρφωσης και Διάχυσης σε σχολικές μονάδες σε διαφορετικές περιοχές της χώρας ώστε να πραγματοποιηθεί μια μεγάλης κλίμακας εφαρμογή των προτεινόμενων ιδεών και προσεγγίσεων που θα αποτελέσει τη βάση για μελλοντική επέκταση σε όλα τα ελληνικά σχολεία.
Επιστημονικός
Υπεύθυνος του έργου είναι ο
καθηγητής κ.Βασίλειος Χαρμανδάρης,
Διευθυντής του ΙΑ‐ΙΤΕ ο οποίος
διαθέτει σημαντική εμπειρία στην υλοποίηση ερευνητικών έργων χρηματοδοτούμενων
από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος και τη ΓΓΕΤ. Όραμα του – μέσα από το προτεινόμενο
έργο – είναι να δημιουργήσει στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα ένα Τμήμα
Εκπαίδευσης και Επικοινωνίας της Αστρονομίας και της Αστροφυσικής, στόχος του οποίου είναι η προβολή και η διάχυση
των ερευνητικών
αποτελεσμάτων στους ωφελούμενους πληθυσμούς και φορείς. Επιστημονικός
συνεργάτης του έργου είναι ο Παναγιώτης Ευαγγελόπουλος (ΙΑ-ΙΤΕ) με ειδίκευση
στην εκπαίδευση και την επικοινωνία της αστροφυσικής και της αστρονομίας για να
υποστηρίξει τις δράσεις του έργου στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα.
Ο
ιστοχώρος του D-space βρίσκεται στο https://d-space.gr/ και περιλαμβάνει πληροφορίες :
Ø
για το
πρόγραμμα
Ø
για τα τηλεσκόπια
που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές (αστεροσκοπείο
του Σκίνακα - Ηράκλειο Κρήτης και της Ελληνογερμανικής Αγωγής – Αθήνα για
αστρονομικούς στόχους
Ø
αστρονομικά
προγράμματα και ψηφιακά εργαλεία εκμάθησης (υπό κατασκευή)
Ø
προτεινόμενα
εκπαιδευτικά σενάρια (συνεχώς εισέρχονται νέα)
Ø
ειδική
ψηφιακή πλατφόρμα με την οποία θα «παραγγέλνονται» οι φωτογραφίες από τα
τηλεσκόπια (από το αστεροσκοπείο του Σκίνακα (Ηράκλειο) ή το αστεροσκοπείο της
Ελληνογερμανικής Αγωγής (Αθήνα)
Ø
χρήσιμες
συνδέσεις που αφορούν την αστρονομία
Ø
εκδηλώσεις
που σχεδιάζονται ή έχουν πραγματοποιηθεί
Οι σχολικοί κόμβοι είναι οι ακόλουθοι :
1) Ελληνογερμανική Αγωγή (Φυσικός Κόμβος Αττικής)
2) Εκπαιδευτήριο “ΤΟ ΠΑΓΚΡΗΤΙΟΝ” (Φυσικός Κόμβος Κρήτης)
3) Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών (Φυσικός Κόμβος Θράκης)
4) 1ο Γυμνάσιο Θέρμης (Φυσικός Κόμβος Μακεδονίας)
5) 9ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής (Φυσικός Κόμβος Θράκης)
6) 7ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων (Φυσικός Κόμβος Ηπείρου)
Οι συγκεκριμένοι κόμβοι λειτουργούν και διοργανώνουν δράσεις σε τουλάχιστον 3 επίπεδα
:
α. σχεδιάζουν, φιλοξενούν και υποστηρίζουν δράσεις όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί θα υλοποιούν ερευνητικές δραστηριότητες (projects)
β. λειτουργούν ως κέντρα κατάρτισης επιμόρφωσης για άλλους εκπαιδευτικούς
αλλά και ενημέρωσης για την τοπική
κοινωνία.
γ. αποτελούν
κεντρικά σημεία υποστήριξης δράσεων εθνικής εμβέλειας
(π.χ. διαγωνισμών παρατηρησιακής αστρονομίας).
Επιμέρους στόχοι του έργου είναι:
·
Σχεδιασμός διαδραστικής διαδικτυακής πλατφόρμας
(DSpace) που θα λειτουργήσει ως ψηφιακός κόμβος καινοτομίας και επιμόρφωσης για μαθητές, εκπαιδευτικούς και για το ευρύ κοινό.
· Η ανάπτυξη ενός παιδαγωγικού πλαισίου το οποίο θα επιτρέπει την επιτυχή εφαρμογή προηγμένης τεχνολογίας στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών.
·
Επαύξηση της
ανακαλυπτικής προσέγγισης για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών
Ομιλητής της εκδήλωσης : Πρασόπουλος Δημήτριος, φυσικός ΔΔΕ, ερασιτέχνης αστρονόμος με πολυετή εμπειρία σε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων με θέμα την αστρονομία και παρατηρήσεις με τηλεσκοπικό εξοπλισμό καθώς και συνεργαζόμενος εκπαιδευτικός με το Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών στο πρόγραμμα D-space.
Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης : Έγινε εκτενής αναφορά στο πρόγραμμα D-space και τις δυνατότητες (εκπαίδευσης και συνεργασίες) που ανοίγονται για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Αναφερθήκαμε στις προκλήσεις και τις προσκλήσεις που επιθυμούν μαθητές και εκπαιδευτικοί να εμπλακούν και συγκεκριμένα :
α) υλοποίηση project από την ιστοσελίδα D-space
β) σχεδιασμός παρατήρησης ουράνιου θόλου με τηλεσκόπια του Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης και κιαλιών των μαθητών και των γονέων τους περίπου τον Μάρτιο-Μάιο
γ) παρουσίαση με θέμα «ήλιος» και παρατήρησή του μέσω ηλιακού τηλεσκοπίου του Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης
δ) διαγωνισμός των μαθητών μέσω της ζωγραφικής/καλλιτεχνικών της Ε και ΣΤ τάξης με έπαθλα από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης
ε) κατασκευή ειδικευμένων αστρονομικών project και τοποθέτησης στον ιστοχώρο του D-space.gr
στ) σχεδιασμός εκπαιδευτικής δραστηριότητας δια μέσω του Αστεροσκοπείου του Σκίνακα
ζ) σχεδιασμός εκπαιδευτικής επίσκεψης σε Αστεροσκοπείο στην Αθήνα στα πλαίσια της σχεδιαζόμενης εκδρομής της σχολικής μονάδος.
Αναφερθήκαμε στις εκπλήξεις που μπορεί να συναντήσουμε στον ουράνιο θόλο κατά την διάρκεια μιας παρατήρησης :
Ø τους 2 διαστημικούς σταθμούς που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε τροχιά γύρω από τη Γη (τον Διεθνή (ISS) και τον Κινέζικο (Tiangong) Διαστημικό Σταθμό) και πως μπορούμε να τους εντοπίσουμε στον βραδινό ουρανό.
Ø Διάττοντες, Μετέωρα-μετεωρίτες, βολίδες, iridium flares
Ø Αστεροειδείς - μετεωρικοί κρατήρες που υπάρχουν στη Γη
Μιλήσαμε για την επερχόμενη δακτυλιοειδή έκλειψη ηλίου ……… στις 1 Ιουνίου του 2030 που θα πραγματοποιηθεί και στην περιοχή μας.
Η πληθώρα των ερωτήσεων των μαθητών απαντήθηκε. Υπήρξε μεγάλη συμμετοχή των μαθητών σε ερωτήσεις που τους γίνονταν και αφορούσαν τον ήλιο, την αστρονομία γενικά, το πιο κρύο και το πιο ζεστό σημείο του σύμπαντος κ.α. Οι συζητήσεις που έγιναν έφτασαν μέχρι την αρχή του Κοσμολογικού Χρόνου και οι ανησυχίες τους μπορούσαν να φτάσουν και πριν την έναρξη του κοσμολογικού χρόνου.
Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας έχουν αρχίσει ήδη να υλοποιούν project από την ιστοσελίδα του D-space. Λεπτομέρειες και εντυπώσεις μαθητών και εκπαιδευτικών θα αναφερθούν όταν ολοκληρωθεί.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν περίπου 90 μαθητές από τα τμήματα E΄-ΣΤ’ και 10 Εκπαιδευτικοί με ειδικότητες ΠΕ11, ΠΕ70, ΠΕ05, ΠΕ86.
Για τον ομιλητή ήταν ιδιαίτερη η χαρά της συνάντησης και διάδρασης με ορεξάτους εκπαιδευτικούς με οράματα και ανησυχίες/σκέψεις.
Ιδιαίτερα εποικοδομητική και η συζήτηση που ακολούθησε με την συμμετοχή του κ. Διευθυντή Τσέτσου Σταύρο του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης.
Ένθερμη η φιλοξενία και οι ιδέες εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδος. Πολλή σημαντική και η συμμετοχή μελών του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων δείχνοντας έμπρακτα το ενδιαφέρον τους για θέματα της σχολικής κοινότητας.
Το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων αμείωτο και οι ερωτήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών πολύ στοχευμένες. Αναμένουμε με ιδιαίτερη χαρά την επόμενη συνάντηση.
Αναφορά :
https://www.facebook.com/sillogosgonewn9o/posts/pfbid02ay7DopCtFQFbbfsBKAhFfUbUZN5MX2wrmmUN8PFCRLU63217ZrnNc4f8YCTo2GhZl